Noua taxa auto din noiembrie 2011. Vezi ce modificari apar si cum se calculeaza
Noua formula de calcul a taxei auto a fost in sfarsit data publicitatii, odata cu inregistrarea la Senat, in 6 septembrie, a proiectului de lege privind taxa pe poluare. Taxa auto se va diminua, potrivit proiectului, cu aproximativ 30% si se va aplica inclusiv masinilor inmatriculate in Romania inainte de 2007, cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate.
Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, initiat de Ministerul Mediului, abroga OUG nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule si stabileste reglementari noi in ceea ce priveste plata taxei auto.
Proiectul de lege prevede ca obligatia de plata a taxei intervine:
•cu ocazia inscrierii in evidentele autoritatii competente, potrivit legii, a dobandirii dreptului de proprietate asupra unui vehicul de catre primul proprietar din Romania;
•la repunerea in circulatie a unui autovehicul dupa incetarea unei exceptari sau scutiri;
•la reintroducerea in parcul auto a unui autovehicul in cazul in care, la momentul scoaterii din parc, i s-a restituit proprietarului valoarea reziduala a taxei.
Taxa de poluare pentru autovehicule se va aplica, cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, in Romania, si masinilor rulate si pentru care nu a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme sau taxa pe poluare pentru autovehicule.
Acest lucru inseamna ca masinile inmatriculate in perioada 1 ianuarie 2007 – 1 iulie 2008 nu vor trebui sa achite taxa pe poluare intrucat ele au fost supuse unei sarcini fiscale similare, respectiv la prima inmatriculare a acestora a fost achitata taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule in temeiul art 214 1 – 214 3 din Codul Fiscal.
Totodata, taxa de poluare, in noua ei forma, nu va fi achitata nici de autovehiculele incadrate in categoria vehiculelor istorice sau care au fost acordate unor institutii ale statului. In acelasi timp, nici autoturismele confiscate sau cele acordate cu titlu gratuit nu sunt supuse la plata acestei taxe.
Proiectul de act normativ stabileste ca modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care se achita.
Astfel, taxa “va avea acelasi cuantum, indiferent ca este vorba de un autovehicul second-hand, care se inmatriculeaza pentru prima data in Romania sau un autovehicul second-hand inmatriculat in Romania si pentru care se transcrie dreptul de proprietate, dar pentru care nu s-au achitat taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule sau taxa de poluare pentru autovehicule”, dupa cum se precizeaza in nota de fundamentare a proiectului.
Cum se calculeaza taxa pe poluare
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, taxa se calculeaza pe baza unor criterii obiective: tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare, luandu-se in considerare si deprecierea autoturismului, conform unor anumiti coeficienti descrisi in Anexa 4 a proiectului de lege (o puteti consulta, fiind prezentata ca fisier atasat la acest articol).
Actul normativ precizeaza ca vechimea autovehiculului rulat se calculeaza in functie de data primei inmatriculari a acestuia. Atunci cand persoana care solicita inmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului nu poate face dovada primei inmatriculari a autoturismului, taxa se calculeaza in functie de anul fabricatiei.
Concret, pentru autovechiculele cu norme de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, taxa se calculeaza dupa formula:
Suma de plata = [(A x B x 30%) + (C x D x 70%)] x (100-E)%, unde:
A = valoarea combinata a emisiilor de CO2, exprimata in grame /km;
B= taxa pentru emisiile poluante, exprimata in euro/l gram CO2, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 1;
C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa pentru emisiile poluante pentru cilindree, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4;
Pentru autovehiculele non-euro, Euro 1 sau Euro, pentru care nu este specificata valoarea combinata a emisiilor, valoarea taxei pe poluare va fi calculata dupa o alta formula, si anume:
Suma de plata = C x D x (100 - E)
----------
100,
unde:
C = cilindree (capacitatea cilindrica);
D = taxa pentru emisiile poluante, prevazuta in coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevazuta in coloana 2 din anexa nr. 4.
Aceasta formula se poate aplica si autovehiculelor cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6, daca acestea nu detin omologarea europeana de tip si nu este specificata valoarea combinata a emisiilor de CO2.
Atentie! Norma de poluare Euro si valoarea emisiei de CO2 la care se face referire sunt cele mentionate de Registrul Auto Roman in cartea de identitate a vehiculului.
Taxa se calculeaza in euro, dar va fi platita in lei, pe baza cursului de schimb valutar stabilit in prima zi lucratoare a lunii octombrie din anul precedent si publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Citeste mai mult: http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_25946/Cum-se-calculeaza-noua-taxa-auto-Vezi-formula-de-calcul.html#ixzz1cZqJgurZ
1 comentarii:
Suntem condusi de tampiti ,din momentul in care se considera ca se plateste pe baza emisiei de CO2 ce treaba mai are vechimea autoturismului?De ce nu se plateste real pe baza de km/parcursi? Cineva care circula 10km/an plateste la fel ca unul care parcurge 50000 km/an.Fiti rezonabili domnilor alergati si ganditi DOAR pentru a pune biruri pe acest popor.
Stimabililor din conducerea M.Mediului puteti raspunde la aceasta intrebare?